الأربعاء، 28 مايو 2008

الى الاحباب

احبابي في الله
اصدقاء الفضاء الواسع
اخوتي في الغربة الحزينة


عشرون يوما انقطعت فيها عنكم
لم انساكم فيها يوما
فكرت الف مرة ان اكتب لكم
ان اقرأ كتاباتكم
ولكن حروفي اعلنت العصيان
وتمرد القلم الذي لم يتمرد يوما
تمردمت عيناي
واصرت على الظلام
وادمنت الدمع
وسكن القلب حزن واحزان
واستسلم الجسد الصلب لالام واحزان تهد الجبال هدا ولكنا صابرون
بقضاء الله راضون
كنت اعلم ان هناك احباب قلقون
يشعرون بوحشة الفراق
وكان قراري ان اترك الزمن والنسيان
يتكفلا بمحو صورتي واسمي
محو الكلمات والذكريات
قررت ان ارحل في هدوء
كما دخلت في هدوء
ولكن لماذا الرحيل
ولماذا العوده؟؟؟؟؟؟

الرحيل لعده اسباب ولكن اهمها
مرض اقعد الجسد والنفس وفراغ كبير
تحول الى كشف حساب ثم حساب وعقاب
كان حساب عسير للنفس
على اخطاء واخطاء
كان حرمان للنفس من كل ما تحب
وانتم بعض مماحب

ولكن

كلمات الاحباب
والقلق بين سطورها
جعلني اشعر انني اجرمت حين رحلت بدون تنبيه او اعتذار
ويعلم الله انني لم افعل هذا تجاهلا او نكران لحقكم علي
وانما كان دافعي دوما انني لا احب لحظات الفراق ولا اقوى على
على مواجهه الاحباب
وكعهدي بنفسي دائما اخطأت التقدير
ونسيت في غمره حساب الذات حق الاحباب

فعفوا ومعذره
عفوا ومعذره
والى لقاء قريب

والى الغالي ابو خالد والغالية ابي والاخت فلسطينية وام مريم الغالية
وكل الصدقاء والاحباب
لكم مني كل الاعتذار
اما
ام يوسف

فلن تكفي الكلمات ابدا للإعتذار
وانما طمعي في كرمها يدعوني لطلب الصفح

والى ان تعود نفسي الًي ويعود القلب الحزين من رحلة الحساب والعذاب
ويغادر غرفة الاحزان والالام
ويعود قادرا على النبض والحياه

ادعو الله ان تدوموا جميعا بكل خير

وان يردني اليكم كما عهدتموني

اخا وصديقا

ولن اقول انني بخير
ولكن ساقول انني ان شاء الله ساكون بخير
وساعود


23 تعليقات:

في 28 مايو 2008 في 9:00 م , Blogger Mafrousa يقول...

يا استاذ خايف من الحقيقه اولا الف سلامه عليك و ربنا يطمنا عليك
ثانيا ....رحلة العذاب و الحساب...مش حيخففهم سوى وجودك بين الاصدقاء
ديه فايدة الاصدقاء يكونوا موجودين ساعة الشده
كل الناس اللى حواليك اصدقاءك ...فضفض ليهم ...خليهم يساعدوك على عبور الازمات....هيه ديه فايدة الاصدقاء

 
في 29 مايو 2008 في 12:10 ص , Blogger فاتيما يقول...

يا محمود أنت كدا رعبتنى بجد
فيه إيه طيب ؟؟
طب لو موش عاوز تتكلم بصراحة أكتر فى حاجات ممكن تكون شخصية لأنك بطبعك كتوم حتى تمر الازمة ...
طب فيه حاجة نقدر نعملها غير الأنتظار ؟؟
أى حاجة ....
طب سلامتك بعد الشر جرالك إيه عملت عملية ؟؟
طب ست الناس بخير
يا رب تكون بألف خير هيا و العيال
و أنت كمان
ربنا يطيب جروحك
و يشفى روحك
و تعود لمحبيك
و أصدقاءوك و أصحابك
و أسامحك على إيه بس دنا مقصرة ألف مرة فى حقك كان لازم أسأل بدرى عن كدا كمان بس إفتكرتها فترة راحة قصيرة مكنتش أتصور إنها هتطول كدا ...
سلامتك ألف سلامة
و سلامة قلبك من العذاب ...
و فى إنتظار رجوعك يا عزيز يا غالى
و لما نفسيتك تتحسن شوية
إحنا قاعدين
و فاكرين
و مستنيين

 
في 29 مايو 2008 في 12:23 م , Anonymous غير معرف يقول...

السلام عليكم

استاذ خايف..انت لا تعلم مبلغ فرحتي عندما فتحت المدونة الاولى و وجدت ان هنالك بوستا جديدا لك!! و لكنك ايضا لن تعلم مدى تأثري بمحتوى البوست..و لا مقدار القلق الذي خلفه في نفسي!!

و لكني واثقة بانك قادر على اجتياز ما انت فيه..اي كانت المحنة التي تمر بها..

نحن من يجب ان يطلب منك العذر..لكوننا غير قادرين على مد يد العون اليك ..فارجو ان تصفح عنا

اصلي ان تعود الينا قريبا

لا حرمنا الله منك و من قلمك

و دمت

 
في 31 مايو 2008 في 3:36 ص , Blogger فاتيما يقول...

عامل إيه يا محمود دلوقتى ؟؟
طيب أنا موش هتقل عليك و أغلس يعنى
بس أنا جاية أقولك إننا فاكرينك و مفتقدينك ....
و ياريت تكون بتدخل على مدونتك و تقرى كلامنا دا
و يا رب تنقشع الازمة
و ترجع بالسلامة
سلامى لست الناس
و العيال
أختك القلقة فاتيما
ام يوسف

 
في 31 مايو 2008 في 12:51 م , Blogger أبو خالد يقول...

أبنى الحبيب محمود
أفتقدتك كثيرا سلامتك يا محمود ألف مليون سلامة..
أنى يا أبنى أحبك فى الله
أرجوك لا تغادر أبقى معنا حبيبى

 
في 1 يونيو 2008 في 12:13 ص , Blogger اهو ده عيبه يقول...

سلامتك الف سلامه

اتمنى ان اسباب غيابك تزول باذن الله وترجع تانى بالف خير وسلامه

وادعو من الله انه يخفف عنك اى شئ تعانيه

تحياتى لك

 
في 1 يونيو 2008 في 10:47 م , Blogger صبرني يارب يقول...

يا خبر ايه ده كله يا خايف

معقوله كده لما تقع فى ازمه تبعد عننا امال احنا لازمتنا ايه طيب .

وقبل كل شي الف الف سلامه عليك وربنا يشفيك شفاءا من فضله لا يغادر سقما
ويرفع عنك الهم والغم والكرب ويشرح صدرك ويطمئن قلبك بذكره ان شاء الله

وربنا يكتبلك كل خير ويبعد عنك كل شر
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم بالله عليك اعتصم بحبل الله واجمد وقووول يااااارب

وقول يا اللللللللله تلاقي صدرك انشرح سبحان الله

وتاني الف الف سلامه عليك وربنا ينجيك لاهلك ولاحبابك ولاهلك هنا كلهم ان شاء الله
مستنيينك جدااااااا

 
في 2 يونيو 2008 في 12:41 ص , Blogger Wish I were a Butterfly ... يقول...

ألف سلامة على حضرتك

ربنا يزيل عنك كل هم عن قريب إن شاء الله

حضرتك ساعدتني بكلماتك في المدونة لما أنا كنت حاسة إني تايهة أوي... أتمنى نقدر نساعدك ولو بالكلمات و الدعاءلحضرتك

 
في 2 يونيو 2008 في 4:26 ص , Anonymous غير معرف يقول...

انا اول مره ادخل هنا

بس كلام حسسنى انك مريت بحاجه صاعبة

وحمدلله على سلمتك

وان اشاء الله تكون تصالحت مع النفس

وان الله غفور رحيم


تحياتى

 
في 2 يونيو 2008 في 5:31 ص , Blogger الشموع البيضاء يقول...

اولا اسال الله ان يفرج عنك مانت فيه وان يخفف عنك كل الم نفسيا او جسديا لانك لم تصرح بالى حصل..بس كل الى اقدر اقوله انى ادعيلك ييسرلك امورك وتجتاز الابتلاء بخير وتعود افضل من الاول
انا متغيبه من مده بس كل مادخل الاقيك مختفى توقعت ان فى حاجه
بس ينفع كده يعنى احنا ايه الى حصلنا كل مانمر بحاجه او نفسيتنا تتعب نتوقف ونقول ماشيين ده انت كنت من الى بيشجعونى لما كنت بقول همشى او اغيب
ايه الى حصل
اعتبرها من اختك الصغيره الى خبرتها فالحياه اقل منك
احلك ساعات الليل ظلاما
يشقشق بعدها فجر ثم تسطع الشمس
ليس هناك ابتلاء يدوم ..كل ابتلاء ايا كان نوعه هو اختبار ياخ وقته ويمضى وتعود الحياه مره اخرى
معلش طولت عليك ..بس يارب يكون كلامنا كلنا قدر ياثر فيك ولو بالقيل وتعود وتطمنا عليك

 
في 2 يونيو 2008 في 7:03 م , Blogger كلام على بلاطة يقول...

الف لا بئس
فى انتظار عودتك
ربنا لا يحرمنا منك
ومن الفضاء الواسع
تحياتى

 
في 2 يونيو 2008 في 9:25 م , Blogger مجداوية يقول...

السلام عليكم

ياااااااه أخى الكريم
أنا فعلا مقصرة معك جدا
لكن أنا كنت واخده أجازة من التدوين للتقصير فى الدراسة وظروف امتحانات ابنتى وأشياء أخرى لن أثقل عليك بها
فأرجوك تقبل اعتذارى عن عدم السؤال عليك كل هذه الفترة

ووالله لم أكن اعلم انك مريض
شفاك الله وعافاك

ربنا يرجعك بالسلامة وتعود أحسن مما كنت وانت دائما نعم الأخ الكريم

وفى انتظار عودتك سالما غانما باذن الله
دعواتى الخالصة لك وأسأل الله أن يتقبل منا الدعاء
اللهم آمين

 
في 3 يونيو 2008 في 1:45 م , Blogger نبضات يقول...

أزال المؤلف هذا التعليق.

 
في 3 يونيو 2008 في 1:51 م , Blogger Unknown يقول...

و الله انا مكسوفة من نفسى اوى يا صديقى العزيز واضح انى جيت متاخر بس و الله كنت مشغولة جدا الفترة الى فاتت
بس صدقنى كنت على بالى و بقول هو مختفى ليه

ع العموم الف حمد لله ع السلامة و اتمنى انك تجتاز حالتك المؤلمة دى و ترجعلنا قريبا تمتعنا موضوعات جميلة

تحياتى

 
في 3 يونيو 2008 في 3:21 م , Blogger فاتيما يقول...

الناس كلها قلقانة أهو يا محمود و بتسأل عليك ...
لسه الظروف متصلحتش ؟؟
طيب
على راحتك
و غى إنتظار رجوعك
و تحياتى لست الناس

 
في 7 يونيو 2008 في 1:04 م , Blogger Empress appy يقول...

انت بتهرب من العزومه كده مش عاوزاها بس ارجع تانى انا بحب ارائك وكلامك عندى بجد وبحب اطل عليك ربنا ياخد بايدك وترجع لنا تانى

 
في 7 يونيو 2008 في 5:30 م , Blogger la3lahakhier يقول...

شفاك الله وعفاك اخى الكريم واحسن الله حالنا وحالك
شد حيلك يا بطل ... احنا فى انتظارك

 
في 8 يونيو 2008 في 6:58 م , Blogger wael يقول...

يا باشا خليها على الله ومنتظرين ابداعاتك و مفيش حاجه تستاهل يا باشا سيبها على الله

 
في 10 يونيو 2008 في 11:45 م , Blogger صبرني يارب يقول...

وبعدين بقى يا خايف قلقتنا عليك يا اخي الفاضل .

تعالى بقى

 
في 11 يونيو 2008 في 3:38 م , Blogger rtrcbh يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
آخى الكريم
لما أراك لم تشارك معنا فى حملتك إلى الآن ؟
أخي العزيز : هي حملتك هي لغتك ولغتي أذا لم نحافظ عليها نحن ونعمل على نشرها فمن يفعل ذلك ؟؟
أنا لا ادعوا إلى المثالية فى استخدام اللغة والأمر مفصل بالموضوع بالمدونة
وهى ليست دعوا لفرض قيود على كيفية التعبير عن الرأي فلك مطلق الحرية في هذا
أخي الحبيب أن مشاركتك في هذه الحملة سوف يكون احد أسباب نجاحها ونشر لغتك
ندعوا الى الاعتزاز بلغتنا ..أعلم انك تعتز بها ولكنى أدعوك الآن إلى نشر الأمر بين كل من تعرف وكل زوار مدونتك التي تدون بها وكل المنتديات التي تشارك بها
إلا أذا كنت غير مقتنع بالفكرة والحملة فلك مطلق الحرية في هذا واعتذر أذا كنت أطالت عليك
والسلام عليكم

 
في 11 يونيو 2008 في 7:57 م , Anonymous غير معرف يقول...

السلام عليكم

فينك يا استاذ؟؟

ان شاء الله تكون تغيرت الامور و انصلحت الاحوال ..و رجع كل شي لطبيعته و احسن ..و ذهب كل ما يعكر حياتك و مزاجك الى غير رجعة...يا رب

و دمت

 
في 13 يونيو 2008 في 1:35 ص , Blogger فاتيما يقول...

إيه آخر الأخبار يا محمود ؟؟
لسه برضو ...
طب أنا قولت أعدى أطمن عليك
أو بمعنى أدق أطمنك علينا
و الدور بقى عليك
تطمنا
ربنا يصلح الاحوال
يا رب
سلامى لست الناس
و ليك يا عزيزى

 
في 13 يونيو 2008 في 8:52 ص , Blogger la3lahakhier يقول...

ايه يا استاذ محمود
ارجوك طمنا عليك
ارجو الله العلى الكبير ان يمن عليك بواسع رحمته بالعفو والشفاء من كل هم وداء امين يارب
حاول تطمنا

 

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية