الاثنين، 31 مارس 2008

العنكبوت

عاجبكم كده....
شايفين وصلتوني لاية...
قاعد على الارض .....لوحدي في غرفة حجز.... حقيرة .....ضيقه...رطبه...
مظلمة....زي القبور.....نفس الصمت..نفس الخوف...
انا مدفون ولا محبوس... مين هيحاسبني.....ربي سبحنه وتعالى......ولا عباده......
....الظلام ده ضلام قبري..ولا ضلام ..صدري...
ضلام عملي الاسود...!!!!!
بس!!!!!
انا تبت ياربي...تبت يارحمن..!!!
مش كده وبس انا كمان واجهت....ولسه هواجه....
يارب فرصة تانيه..يارب ميكونش قبري..يارب مكونش ميت...
ياه انا لسه حي!!!؟؟؟
امال ايه بيصرخ جوايا...صوت ضميري؟؟؟؟
اول مره اسمع صرخة صمتي وخوفي...
انا مرعوب بس عندي امل في النجاه...خايف بس حاسس اني لسه عايش
بردان..انا
جعان ..انا
خايف بس مش هتراجع
الضلام مش هيشدني تاني
بعد ماشوفت النور وعرفت طعمه
مش ممكن ارجع للظلام تاني...
انا هنا بقالي حوالي 18 ساعة...
تقريبا كده....
محدش سال فيا ولا عليا....

محدش من اهلي يعرف انا فين
ملحقتش ابلغ حد...
زمنهم هيتجننوا عليا...
سرحت في ولادي...
وفي ركن الحجز...... لمحت عنكبوت اسود صغير...
انا شفته اول ما دخلت الحجز....
يااااااه
بقاله 18 ساعة عمال بيبني شبكة وخطة عشان يصطاد.....
يصطاد صرصار صغير...
واقف في الركن التاني..عايز يصطاده علشان يعيش هو وولاده... اكيد...!!!!!
كل ميخلص جزء من الشبكة يتقطع جزء...تاني ويرجع يصلحة تاني..
صبر عجيب
مبيتسرعش ابدا.... تعب اكيد...
بس كمان مملش ولا اتردد

اتفتح باب الحجز...ودخل صول شكلة طيب..
قوم يابيه
حضرة الضابط عايزك؟؟؟؟
قمت معاه
عدلت بدلتي ونضارتي
حاولت امشي بثقة وهدوء وشيء من التعالي...
بشجع نفسي مش اكتر......
يا ترى تهمتي ايه
وهيواجهوني بايه...
اقعد يا مهاود..
شكرا يا باشا
الباشا ضخم اوي واضح انه طويل متين العضلات
عنيه مخيفة
مالهاش عمق
بارده مفيهاش مشاعر
تحس بمجرد النظره انها دخلت جواك
وبتهددك بترهب عقلك وتفتش في ضميرك..
ومبتعكسش حاجه من روح صاحبها
مخيفه وغريبة....شكلها عمرها ما عرفت الرحمه ....ولا جربت طهاره الدموع...
اسمك بالكامل؟؟؟؟
قبل التعارف مش اعرف بكلم مين وانا هنا ليه؟؟؟
عقيد زعبلاوي الريس ...امن دوله
انا هنا ليه
مين قال ان حضرتك اساسا هنا...حضرتك مش مقبوض عليك ومش معتقل ولا حاجه ببساطه انتا مش هنا ومش موجود
الكلام ده مخيف وخطير ومكنتش عامل حسابه خالص...يارب..يارب
انت دلوفتي معايا بشكل ودي..جدامفيش حاجة رسمي لسة
خلي بالك من لسه دي!!!!!!!!
وبصراحة انا هاجي معاك من الاخر خالص علشان انت شكلك طيب وغلبان..
انت معايا هنا لحد ما اعصابك تهدا وتقولي انك ندمان على مقابلة معالي الوزير
وتنسى خالص موضوع انك تتغير وموضوع انك تبت يا راجل هو انت كنت بتعمل حاجة غلط عشان تتوب؟؟؟؟
اقعد هنا وبالمره الاعتماد يتمرر!!!!
ايه الحكايه انت لسه مش مركز ولا مش واخد بالك انك ممكن تقعد هنا كتير جدا
لحد ماتنسى كل حجه حتى نفسك
وكل حاجه بره هتمشي كويس خالص

يعني اعتقال ده بقى
يا مهاود بيه اهدا
لوسمحت
احنا لحد دلوقتي محترمينك اكرما لانك كنت مننا ولانك متوصي عليك من فوق نعاملك بالراحة!!!!!!
بس صبر ي له حدود وايامك معايا طويله وسوده لو مساعدتش نفسك وساعدتني!!!
لا يا باشا
انت مستحملني ومحترمني عشان الورق اللي عندي
ومالقتهوش لا في البيت ولا المكتب ولا أي مكان ومعالي الوزير قلق لما انا لمحت بيه....
الباشا عنيه نورت...واحمرت ....وحاولت تهرب من وشه الاسود القاسي
بس مالقيتش حد ممكن يقبلها ويستحملها رجعت تاني....
وايديه اتحركت...بسرعه...
وقعدت تتنطط على خدودي وقفايا بكل سرعه وقسوة
ولسانه
بدا...
بتهددنا يابن الشر....
يابن...
نزلت نقطة دم في بقي ....
طعمها مالح..
يظهر ان كل نقطه عرق ...هربت منها زمان ... واستسهلت طريق الفساد...هدفع تمنها نقطة..دم..!!!!
بس مش مهم المهم.... ربنا ...يغفرلي... ويسترني!!!
متشتمش يا باشا واسمعني كويس:
الورق اللي عندي انتوا عارفين كويس فيه ايه
وانا عامل منه تلت نسخ..!!!
واحده مع واحد صاحبي
وواحده مع واحد صحفي
والتالته مع صديق في السعوديه والتلاته
عندهم تعليمات لو اختفيت او اتغيبت اكتر من 24 ساعه ينشروا الاوراق والمستندات في الصحافة
في التلفزيون
في النت
في الدنيا كلها
الباشا سمعني وهو مزهول
المدهول ده يعمل كده!!!!
الباشا مخفش
متهزش
يس انا حسيت انه من جواه
بيترج......
حسيت انه ..... هو الصرصار
وانا العنكبوت

جرني الصول على الحجز تاني وانا بصرخ
قدامك ست ساعات بس
وجوايا بيصرخ
لحد امتى... انا عنكبوت.... وهما.... صراصير؟؟؟

وبسال نفسي سؤال واحد وانا راجع الحجز...
ياترى هلاقي الصرصار في شبكة العنكبوت ...ولا قدر يهرب .....
بس كمان قلبي كان بيدعي لست الناس وافكارها العبقرية!!!!!

49 تعليقات:

في 31 مارس 2008 في 2:17 م , Anonymous غير معرف يقول...

السلام عليكم

ياااااه...دة ما طلعش مسكين و مندفع زي ما كان باين عليه!!!

بس خد بالك ان اوهن البيوت بيت العنكبوت...محتاج صبرها ..اه...مجتاج خبثها..اه...بس الشبكة اللي لازم تبنيها لازم تكون اقوى من شبكتها بكتير..لان دول مش صراصير..دول تعابين !!!

بالمناسبة..جميل جدا نقلك للمونولوج الداخلي للشخصية!!!

ربنا يوفقك

و دمت!!!

 
في 31 مارس 2008 في 2:35 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

اهلا بيكي
يا فلسطينيه
دايما منراني
بس
لحقتي ازاي
دا انا لسه منزل البوست
عموما
شكرا على النصيحةو ربنا يستر اصل انا بخاف من الحشرات

 
في 31 مارس 2008 في 2:59 م , Blogger Doba يقول...

المشكلة ان العنكبوت وشبكته كبيرة قوى واللى بيدخل واها صعب قوى يخرج من تانى

الواحد وصل انه بقى بيخاف وهو ماشى وهو نايم وهو قاعد

انه وبدون اى لزوم وهو مهاود وكويس يتاخد على الشبكة ويتعلق من رقبته

ربنا يكرم
اول مرة هنا
بالتوفيق

هبة

 
في 31 مارس 2008 في 4:10 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

هبه
اهلا بيكي
ربنا معانا
ويستر على مهاود احسن وضعه خطر
نورتي المدونه

 
في 31 مارس 2008 في 9:21 م , Blogger hamssah يقول...

ممممممممم
اسلوب رائع
بتفكرني بحاجه اسمها الكوميديا السوداء
خيالك واسع جدا وانا مستنيه لباقي ياتر ى حصل ايه
همسه

 
في 1 أبريل 2008 في 6:39 ص , Blogger الربان يقول...

تحياتي

حوار داخلي يصور الصراع بين الخير و الشر...بين الحرية و الاستبداد...يمثل حكاية القط و الفار...

هذه الايام لا شيء يبقي خافيا...الفساد
و المفسدون معروفون...و لابد ان تطالهم يد العدالة يوما ما.
تحياتي و تقديري

 
في 1 أبريل 2008 في 8:19 ص , Blogger wael يقول...

كوميديا مؤسفه
تحيا مصر

 
في 1 أبريل 2008 في 3:04 م , Blogger Soooo يقول...

كلام كبييييييييييير قوي
عنكبوت وصراصير وزعبلاوي
دي هالوما ياعم
وانا زيي زيك
خايف من الحقيقه
بس الدنيا دي كلها مافيهاش غير حقيقه واحده بس
هي ربنا
وانا مش بخاف من حد غير ربنا


انت بقى
خايف من ايه؟؟؟
-----

متابع باستمتاااااااااااااع





سلاموووووووووووووز

 
في 1 أبريل 2008 في 3:10 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

همسه
تحياتي
وتقديري لمتابعتك
وانا كمان عايز اعرف اخريتها ايه مع مهاود

 
في 1 أبريل 2008 في 3:11 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

نورت يا قبطان
الصراع موجود من البدايه
مع الانسان من يوم ما اصبح عنده طموح واحلام ورغبه
والخير لازم ينتصر
بس السؤال هنشوف لحظة النصر ولا هنكون خلاص

 
في 1 أبريل 2008 في 3:13 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

واااااااااااااائل
تحيا مصر
ونصلحها
هي برضه بلدنا ما لناش غيرها
وعيزينها مش عايزين غيرها
بس عايزينها لينا مش ليهم
شكرا وتحياتي

 
في 1 أبريل 2008 في 3:15 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

اهلا بيك يا سووووووو
نورت ياعم
بس لو قريت البوستات اللي فاتت كنت عرفت انا خايف من ايه
كتييييير
كتييير اوي الحاجات اللي بتخوف

ربنا يسترنا

 
في 1 أبريل 2008 في 7:26 م , Blogger dina seliman يقول...

تصدق الاحسن انك تبقى العنكبوت احسن متبقى الصرصار

حكايه جميله جدا
ولازلت اتابع

 
في 1 أبريل 2008 في 7:39 م , Blogger صبرني يارب يقول...

ده ستر ربنا يا خايف حقيقى تسلم ست الناس
هو كده لو الرجاله يسمعوا كلام الستات الكويسين الى زي ست الناس كانت تبقى فله

بس مش كل الكلام اصل الستات برضه ساعات بيغرفوا .
شجاعه من مهاود احسده عليها

معاك خايف للنهايه ان شاء الله

 
في 1 أبريل 2008 في 8:33 م , Blogger رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم
اية ياعم الداخلة الجامدة دى

 
في 2 أبريل 2008 في 5:52 ص , Blogger الفارس الملثم يقول...

انا لما ابتديت اقري البوست حسيت اني مش فاهم حاجة لغاية لما اكتشفت انها حلقات مسلسلة وبالتالي محتاج ارجع للبوستات القيمة ..

طبعا اسلوبك جميل ومتميز , اسمحلي ارجع للبوستات القديمة عشان اعرف الحكاية من الاول ..

سلام يا فندم وحتي بوست اخر

 
في 2 أبريل 2008 في 7:21 ص , Blogger الشموع البيضاء يقول...

خايف من الحقيقه بجد اكتر حاجه بتشدنى وبتعجبنى الاسقاطات الى بتعملها والتشبيهات ونقل الحوار الداخلى المره دى فيه احساس عالى اوى تحس انه فعلا انسان مقدم على التوبه والجميل انه ابتدا يتمسك بالطريق ويفكر ويخطط له صح عشان ميرجعش للظلام تانى..بجد كلام كتير بس مش هيعبر ولا هيجى جمب الكلام الجامد ده ..بالتوفيق وعاوزين باقى الحلقات لحسن فعلا كل مره بنستنى الحلقه الجديده

 
في 2 أبريل 2008 في 1:28 م , Blogger Empress appy يقول...

كده ينفع كده تخضنى هو يعنى علشان انا قاعده فى كوكبى ومش واخده بالى تجيبنى على ملا وشى
ماشى هعديها لك

كنت فاكراك بتتكلم جد طلعت قصص مؤلمه قوى وصعبه
بس انا مش بخاف ومش عارفه ده هيودينى فين
ربنا يستر انا قريت دى هقعد اقرى الباقى ومش عاوزه حد يخضننى تانى مش ناقصه ههههههههههههه

نورتنى هناك بجد

 
في 2 أبريل 2008 في 1:56 م , Blogger الطائر الحزين يقول...

أبشر نقطة الدم اللى سقطت وطعمها المالح


كفرت عنك ذنوب الماضى


اما العنكبوت ما عدت تحتاجة ولا تحتاج حتى الصرصار

ما يضير الشاه سلخها بعد ذبحها


انت الآن الاقوى

يا مهاود
شكرا لزيارتك

 
في 2 أبريل 2008 في 3:47 م , Blogger Empress appy يقول...

انا جيت تانى

كده اسيب كل حاجه واقرى من الاول بس كله علشان خاطر ست الكل هههههههههههههه


هو واضح ان الاتنين اللى معاك الفيلسوف ولمجنون مش هيجبوها لبر خالص بس مش عارفه ليه عندى احساس مدفون ان دى حقيقه
يا نهار ابيض لا خيال ما علينا طريقه حلوة قوى قوى
بس ربنا يستر عليان انا كمان من النحله والدبور

 
في 2 أبريل 2008 في 6:44 م , Blogger canary يقول...

حوارك الداخلى جميل جدا. كمان تشبيهك للصراع دقيق .واظهارك مشاعر الخوف الانسانى كانت صادقه جدا وقريبه فعلا من مشاعر شخص حاسس بالخوف وبيدارى
ان شاء الله اكون من المتابعين الجدد لكل بوست ليك . سلامى

 
في 2 أبريل 2008 في 7:14 م , Blogger مجداوية يقول...

أنا لسه مقرأتش أنا قولت الأول أقولك تيجى تستلم التاج
وقول كل اللى نفسك مع واحة القلوب وسيرة النبى العطرة صلى الله عليه وسلم

 
في 3 أبريل 2008 في 1:54 ص , Blogger مجداوية يقول...

ياااااااااااه ده الموضوع كبيييييير ,,حضرتك أو الشخصية وأتمنى تقول اذا كانت سيرة ذاتية ولا خيبالبة عملت ثورة على الخوف معتمدة فيها على القوى القادر على كل شىء مالك الملك الحى القيوم الذى لا يغفل ولا ينام يبقى أنت معاك أقوى قوة لكن ربنا عشان يساعد انسان تقرب له لازم يختبره ويختبر مدى صدقة فى التوبة والثورة على كل ذنوبه وأخطاءه عشان كده لازم حيقابل ضغوط واغراءات وابتلاءات لحد ما يتأكد من صدق النيه فربنا بيمد له كل المساعدة الربانية ومن الأسلحة دى عدم الخوف مطلقا من أى بشر بيديك قوة أعظم ملوك الدنيا تحس انك مالك الأرض دى كلها ولا بيهمك حد طالما انت على حق وبيطمن لو حد حاربه فى رزقه او حياته عموما انه معاه كل الجيوش بجنود لا تهزم ومعاه كل الاسلحة اللى تحميه عشان معاه ربنا ,,اوعى تخاف
وصف وسرد رائع والموضوع كبييييير وجمييييييييل

 
في 3 أبريل 2008 في 2:30 ص , Blogger shreen يقول...

الفكرة الفلسفيه
المبنى عليها البوست
هى فكرة رائعه

فكرة العنكبوت والصرصار

فالعنكبوت ذاته كائن هش ضعيف
اقل ضربة تقتله فورا

بينما الصرصاراكثر قوة
جسدة مدعم بمادة الكايتين
ومن الممكن ان يتحمل عدة ضربات قبل ان يموت

لكن العنكبوت الهش الضعيف
استطاع
ان يستغل جانبه القوى
الحيله

نسج الشبكه وجلس ينتظر
مسأله وقوع الصرصار فى اشبكة مسأله وقتيه ليس اكثر

وكلما حاول الفرار من الشبكه
وكلما تقلب فيها اكثر
واشتدت مقاومته للخروج منها

احكمت الشبكة عليه اكثر واكثر

واصبح الصرصار القوى فى قبضة العنكبوت الضعيف

لان القاعدة لم تعد "البقاء للاقوى "
بل " البقاء للاذكى "

تحياتى

 
في 3 أبريل 2008 في 2:58 م , Blogger دعاء مواجهات يقول...

يااااااااااة كل دة حصلك ربنا معااااااااااك
ويقويك
لو عاوز واسطة قوللى بس

 
في 3 أبريل 2008 في 3:30 م , Blogger همس الاحباب يقول...

اول زيارة
بس بجد سعيد بتلك الزيارة
وصراع داخلى عميق بجد
اتعرف انى صدقت انك فى الزنزانة بجد
كفارة يا عم وتعيش وتاخد غيرها
ههههههه
تحياتى خالد

 
في 3 أبريل 2008 في 5:11 م , Blogger •√أريـ السمر ـج√• يقول...

السلام عليكم

رغم انهم صراصير ليس أكثر ..

لكن بكل اسف العنكبوت رغم صبره سهل سحقه


جميل جدا الحوار الداخلي للشخصية


بكل التوفيق و دمت بخير

 
في 4 أبريل 2008 في 6:48 ص , Blogger بنوته مصرية يقول...

يااااااااه

شبكه العنكبوت زي المتاهه لو دخلنا جواها هنتوه ومش هنعرف نطلع ولا هنعرف نسلكها

بوست فيه معاني جميلة وعميقة

بس بلاش خوف كدا
تحياتي

 
في 4 أبريل 2008 في 2:02 م , Anonymous غير معرف يقول...

عزيزي

احييك علي الديالوج المكتوب بحرفيه شديده وواقعيه أكثر

اوقات كتيره بيسيطر علينا الخوف و بنضيع وياه
خوف من كل حاجه و اي حاجه
و في ثانيه بيتبدل الخوف ده و يحل محله الطمأنينه

تحياتي لك

 
في 4 أبريل 2008 في 8:17 م , Blogger صبرني يارب يقول...

ما تنسوش يا قووووووم معاد خيخه بتاع التبرع بالدم بكره ان شاء الله بعد اذن خايف يعنى
عشان هى فى العزا مش هاتعرف تفكركم
شكرا لكم

 
في 5 أبريل 2008 في 3:13 ص , Anonymous غير معرف يقول...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
في 5 أبريل 2008 في 3:13 ص , Anonymous غير معرف يقول...

nice blog

visit

http://www.tvosz.com

it's cool website
FUN, CLEAR, and REAL
just becoming a Member

thanks

 
في 5 أبريل 2008 في 3:13 ص , Anonymous غير معرف يقول...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
في 7 أبريل 2008 في 1:21 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

dina
والله انت منوره
عنكبوت
صرصار
المهم
يكون راجل حتى النهايه
تحياتي

 
في 7 أبريل 2008 في 1:22 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

ام مريم الغاليه
جيتي ومخفتيش من الصراصير
طبعا علشان تشجعي ست الناس
ياله ربنا معاكم

 
في 7 أبريل 2008 في 1:23 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

رئيسه حزب الاحلام
كلام كبير ايه بس
هنصادر على حريه الفرد من الاول كده
لا مش منضم للحزب

 
في 7 أبريل 2008 في 1:24 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

الفارس الملثم
تحياتي ليك
ارجع براحتك
بس مططولش الغيبه

 
في 7 أبريل 2008 في 1:25 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

الشموع البيضاء مش السوداء


مش هقولك غير
ربنا يخليلك شريف
تحياتي

 
في 7 أبريل 2008 في 1:29 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

نحله ودبور


قصدي ابي الجميله

فعلا ربنا يستر علينا من الحوارات اللي جوه
اما اللي بره
فربنا يساعدنا عليها

قصه ولا حقيقه


طبعا



قصه

 
في 7 أبريل 2008 في 1:31 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

الطائر الحزين


اهلا بيك في وطنك


الحزن شقيق الخوف

تحياتي

 
في 7 أبريل 2008 في 1:31 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

كناري
متابعتك ليا شرف كبير
تحياتي

 
في 7 أبريل 2008 في 1:32 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

مجداويه
جاي اخد التاج


وربنا يعينا على المسؤليه

 
في 7 أبريل 2008 في 1:33 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

الاخت مجداويه


طبعا والله قصه
بقول فيها بالتلميح بدلا من التصريح


مش خايف

لازم اعمل كده

 
في 7 أبريل 2008 في 1:34 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

شرين


من تعليقاتك هنا
وهناك
عند رجل المطر


بجد انتي مش ممكن


شكرا
بجد
شكرا

 
في 7 أبريل 2008 في 1:36 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

دعاء مواجهات

مهاود

لسه في الحجز
وانت وعدتي بواسطه


وعد الحر دين عليه


كيلو كباب مش حميري


وجري على مباحث امن الدوله

 
في 7 أبريل 2008 في 1:37 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

خالد


همس الحباب

شكرا
ويارب متكونش الزياره الاخيره

 
في 7 أبريل 2008 في 1:38 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

اريج السمر


حتى لو تحطم العنكبوت

حاجز الخوف قرب ينكسر
تحياتي

 
في 7 أبريل 2008 في 1:39 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

بنوته مصريه


عارفه
لو مفيش خوف

مفيش حب
مفبش حياه
صدقيني

 
في 7 أبريل 2008 في 1:39 م , Blogger خايف من الحقيقة يقول...

اجندا حمرا
تحياتي للمرور الكريم
والتعليق

الاكرم

 

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية